Onderwijscoaching

In verschillende groepen kan snel een disbalans ontstaan. Binnen de school, het team en de groepen. Tijdens één schooldag, maar ook door het jaar heen. Je bent steeds bezig om de balans op verschillende manieren te herstellen. Je kunt je vinger niet op de precieze oorzaak leggen en wilt rust in je groep.

Herken jij dit in jouw groep?

  • Er wordt gepest
  • Gevoel van buitensluiten
  • Na het buitenspelen is er onrust tussen de kinderen
  • Er zijn allerlei groepen binnen de groep
  • Er zijn kinderen met heftige emoties, die de sfeer in de groep bepalen
  • Kinderen nemen soms problemen van thuis mee naar school

Groepsgeluk

Je gunt ieder kind een fijne sfeer in de groep, waarin het tot bloei kan komen. En wilt dat de school en jouw groep veilig is voor iedereen!

Als je de groepsdynamiek van je klas zichtbaar maakt, heb je als leerkracht direct handvatten om in lastige situaties snel de balans te herstellen. Met een groepsopstelling maken leerlingen hun interne proces en beleving zichtbaar. Hierdoor krijgen zowel de leerkracht als de leerlingen inzicht in de processen die spelen in de groep. Het gedrag achter het gedrag wordt zichtbaar, net als onzichtbare knelpunten. Waardoor je als leerkracht grip krijgt op de groepsdynamiek en de balans kunt herstellen.

Groepsgeluk in jouw groep

Tijdens een groepsopstelling zetten de kinderen met houten poppetjes neer waar en hoe ze in de groep staan. Met aanvullende vragen, zoals ‘waarom sta je daar’, ‘hoe voelt het om daar te staan’, maken we contact met individuele kinderen en de groep als geheel. Kinderen willen heel graag naar elkaar luisteren, omdat ze balans zoeken. Dat is hun natuurlijke instinct. Alles mag gezegd worden en er zijn, daardoor ontspant de groep. 

Bijvoorbeeld, ‘Ik ben altijd zo snel boos, omdat ik last heb van het lawaai’, kan een verklaring geven waarom een kind zich agressief gedraagt. Op deze manier ontstaan er zulke mooie onderliggende dynamieken en signalen, die je als leerkracht een goed beeld geven van wat er allemaal speelt bij de kinderen. Waarmee je een positieve beweging in de groep in gang kunt zetten. Waarbij de kinderen zich veilig voelen, blij zijn en tot leren komen.

Wil jij de balans van je groep herstellen?

Ik ga graag samen met je aan de slag! Ben je benieuwd hoe een sessie eruit kan zien? 

Hieronder geef ik een voorbeeld. Oplossingen op maat zijn altijd mogelijk.

Groepsgeluk sessie 1

De dynamiek van je klas wordt zichtbaar. We zien wat er op dat moment vanuit de groep gezien mag worden.

Groepsgeluk sessie 2

Hoe gaat het nu met de groep? Zijn er situaties die nog zichtbaar mogen worden en wat heeft de groep nog nodig?

Groepsgeluk sessie 3

Hier is nog ruimte om onzichtbare dingen zichtbaar te maken en werken we aan een positieve groepsaansluiting. 

Na elke sessie volgt een gesprek met de leerkracht en of intern begeleider/ bouwcoördinator, waarin je de doelen voor de komende tijd stelt. Hiermee haal je alles uit je groep wat erin zit. De sessies duren gemiddeld 1,5 uur en een nagesprek een half uur. Tussen de sessies zit ongeveer 2 tot 3 weken. 

Na dit traject kun je als groepsleerkracht:

  • Achter het gedrag van een kind kijken.
  • Sneller de disbalans in de groep zien.
  • Vanuit eigen creativiteit snel tools inzetten om de balans te herstellen.
  • De groep het hele schooljaar een fijne gezamenlijke sfeer geven, door het vertrouwen dat de kinderen in zichzelf hebben gekregen. 
  • Kinderen tot volle bloei laten komen op alle ontwikkelingsgebieden.

Wat mag ik voor jou betekenen?

Gaat het geluk van jouw groep je boven alles? Dan heb jij zeker het Lev om dit geweldige Groepsgeluk traject aan te gaan! Graag maak ik kennis met je en bespreken we samen waar jij tegenaan loopt. Vervolgens maak ik een plan om het systeem in je groep weer in balans te brengen.

Neem gerust contact met mij op!

Van gelukkige leraren leer je de mooiste dingen

(Loesje)