Onderwijscoaching
Onderwijscoaching
In verschillende groepen kan snel een disbalans ontstaan. Binnen de school, het team en de groepen. Tijdens één schooldag, maar ook door het jaar heen. Je bent steeds bezig om de balans op verschillende manieren te herstellen. Je kunt je vinger niet op de precieze oorzaak leggen en wilt rust in je groep.
Herken jij dit in jouw groep?
- Er wordt gepest
- Gevoel van buitensluiten
- Na het buitenspelen is er onrust tussen de kinderen
- Er zijn allerlei groepen binnen de groep
- Er zijn kinderen met heftige emoties, die de sfeer in de groep bepalen
- Kinderen nemen soms problemen van thuis mee naar school

De Lev Methodiek
Kinderen die heel gevoelig zijn leren vaak in beelden. Ze leren anders dan het onderwijssysteem soms hen aanbiedt. De methode Leer en Voel maakt dan ook het uniek om het visuele leren met het voelen van het lichaam te integreren.
Wil je als ouder of leerkracht beter de visuele kinderen begrijpen en begeleiden dan is de Leer en Voel methode een basis tot het verdere leren in de schoolcarrière van je kind.
Systemisch kijken in de groep
Je gunt ieder kind een fijne sfeer in de groep, waarin het tot bloei kan komen. En wilt dat de school en jouw groep veilig is voor iedereen!
Als je de groepsdynamiek van je klas zichtbaar maakt, heb je als leerkracht direct handvatten om in lastige situaties snel de balans te herstellen. Met een groepsopstelling maken leerlingen hun interne proces en beleving zichtbaar. Hierdoor krijgen zowel de leerkracht als de leerlingen inzicht in de processen die spelen in de groep. Het gedrag achter het gedrag wordt zichtbaar, net als onzichtbare knelpunten. Waardoor je als leerkracht grip krijgt op de groepsdynamiek en de balans kunt herstellen.


Opstelling in jouw groep
Tijdens een groepsopstelling zetten de kinderen met houten poppetjes neer waar en hoe ze in de groep staan. Met aanvullende vragen, zoals ‘waarom sta je daar’, ‘hoe voelt het om daar te staan’, maken we contact met individuele kinderen en de groep als geheel. Kinderen willen heel graag naar elkaar luisteren, omdat ze balans zoeken. Dat is hun natuurlijke instinct. Alles mag gezegd worden en er zijn, daardoor ontspant de groep.
Bijvoorbeeld, ‘Ik ben altijd zo snel boos, omdat ik last heb van het lawaai’, kan een verklaring geven waarom een kind zich agressief gedraagt. Op deze manier ontstaan er zulke mooie onderliggende dynamieken en signalen, die je als leerkracht een goed beeld geven van wat er allemaal speelt bij de kinderen. Waarmee je een positieve beweging in de groep in gang kunt zetten. Waarbij de kinderen zich veilig voelen, blij zijn en tot leren komen.
Wil jij de balans van je groep herstellen?
Ik ga graag samen met je aan de slag! Ben je benieuwd hoe een interventie eruit kan zien?
Hieronder geef ik een voorbeeld. Oplossingen op maat zijn altijd mogelijk via Lev coaching om het pedagogische klimaat in de groep positief te veranderen met een onderwijsopstelling en verschillende direct toepasbare werkvormen.
Opbouw coaching:
- Samen gaan we de hulpvraag zichtbaar maken. De dynamiek van je klas wordt zichtbaar. We zien in dit gesprek wat er op dat moment nodig is in de groep. Hierdoor kunnen we samen een plan maken om de groepsdynamiek weer in balans te krijgen.
- Leerkracht krijgt begeleiding om Sociaal-emotionele lessen te verzorgen. Naast de methode van de school kan een groepsopstelling ingezet worden en andere verschillende materialen die Lev zal aanreiken. Hoe gaat het nu met de groep? Zijn er situaties die nog zichtbaar mogen worden en wat heeft de groep/kind(eren) nog nodig?
- Na elke interventie in de groep volgt een gesprek met de leerkracht en of intern begeleider/ bouwcoördinator, waarin je de doelen voor de komende tijd stelt. Hiermee haal je alles uit je groep wat erin zit.
- Er is altijd ruimte om nog onzichtbare dingen zichtbaar te maken tijdens de begeleiding. We werken samen aan een positieve groepsaansluiting.
- De interventies duren gemiddeld 1,5 uur en een nagesprek een uur. Tussen de interventies zit ongeveer 2 tot 3 weken.
Na dit traject kun je als groepsleerkracht:
- Achter het gedrag van een kind kijken.
- Sneller de disbalans in de groep zien.
- Vanuit eigen creativiteit en verbinding met je groep kun je snel tools inzetten om de balans te herstellen.
- De groep het hele schooljaar een fijne gezamenlijke sfeer geven, door het vertrouwen dat de kinderen in zichzelf hebben gekregen.
- Kinderen tot volle bloei laten komen op alle ontwikkelingsgebieden.
- Een gelukkige leerkracht betekent gelukkige kinderen en ouders.
Wat mag ik voor jou betekenen?
Gaat het geluk van jouw groep je boven alles? Dan heb jij zeker het Lev om dit geweldige Traject aan te gaan! Graag maak ik kennis met je en bespreken we samen waar jij tegenaan loopt. Vervolgens maken we een plan om de balans te herstellen in je groep.
Neem gerust contact met mij op!