Een klas met Lev

In verschillende groepen kan snel een disbalans ontstaan. Binnen de school, het team en de groepen. Tijdens één schooldag, maar ook door het jaar heen. Je bent steeds bezig om de balans op verschillende manieren te herstellen. Je kunt je vinger niet op de precieze oorzaak leggen en wilt rust in je groep.

Herken jij dit in jouw groep?

  • Er wordt gepest
  • Gevoel van buitensluiten
  • Na het buitenspelen is er onrust tussen de kinderen
  • Er zijn allerlei groepen binnen de groep
  • Er zijn kinderen met heftige emoties, die de sfeer in de groep bepalen
  • Kinderen nemen soms problemen van thuis mee naar school

Mee kijken naar de onderstroom volgens de Reversiemethode:

Je gunt ieder kind een fijne sfeer in de groep, waarin het tot bloei kan komen. En wilt dat de school en jouw groep veilig is voor iedereen!

Ik maak gebruik van de Reversie Methode®. Deze methode biedt de leerkracht een kijkje in de spiegel van de groep en individuele kind. Ik vertaal dmv het werken met poppetjes, ook wel systemisch werken genoemd, wat de onbewuste boodschap is van de groep en het kind vanuit de hulpvraag van de leerkracht, Internbegeleider.

Leerkracht en IB leren hierdoor nieuwsgierig te zijn naar de achterliggende boodschap van het gedrag. Als je de groepsdynamiek van je klas zichtbaar maakt, heb je als leerkracht direct handvatten om in lastige situaties snel de balans te herstellen.

Met een groepsopstelling maken leerlingen hun interne proces en beleving zichtbaar. Hierdoor krijgen zowel de leerkracht als de leerlingen inzicht in de processen die spelen in de groep. Het gedrag achter het gedrag wordt zichtbaar, net als onzichtbare knelpunten. Waardoor je als leerkracht grip krijgt op de groepsdynamiek en de balans kunt herstellen.

Door hiermee zelf ook aan de slag te gaan ontstaat er ontspanning en rust bij de groep, leerkracht en nog fijner bij het kind. Er is weer ruimte om tot ontwikkeling te komen.

Heb jij het Lev om een kijkje in je klas met Lev te nemen?

Wat kan Lev in jouw groep betekenen:

Samen gaan we de hulpvraag zichtbaar maken. De dynamiek van je klas wordt zichtbaar. We zien in dit gesprek wat er op dat moment nodig is in de groep. Hierdoor kunnen we samen een plan maken om de groepsdynamiek weer in balans te krijgen.

Leerkracht krijgt begeleiding om Sociaal-emotionele lessen te verzorgen. Naast de methode van de school kan een groepsopstelling ingezet worden en andere verschillende materialen die Lev zal aanreiken. Hoe gaat het nu met de groep? Zijn er situaties die nog zichtbaar mogen worden en wat heeft de groep/kind(eren) nog nodig?

Na elke interventie in de groep volgt een gesprek met de leerkracht en of intern begeleider/ bouwcoördinator, waarin je de doelen voor de komende tijd stelt. Hiermee haal je alles uit je groep wat erin zit.

Er is altijd ruimte om nog onzichtbare dingen zichtbaar te maken tijdens de begeleiding. We werken samen aan een positieve groepsaansluiting.

De interventies duren gemiddeld 1,5 uur en een nagesprek een uur. Tussen de interventies zit ongeveer 2 tot 3 weken.

Wat levert een traject met Lev jou op?

Na dit traject kun je als groepsleerkracht:

  • Achter het gedrag van een kind kijken.
  • Sneller de disbalans in de groep zien.
  • Vanuit eigen creativiteit en verbinding met je groep kun je snel tools inzetten om de balans te herstellen.
  • De groep het hele schooljaar een fijne gezamenlijke sfeer geven, door het vertrouwen dat de kinderen in zichzelf hebben gekregen.
  • Kinderen tot volle bloei laten komen op alle ontwikkelingsgebieden.
  • Een gelukkige leerkracht betekent gelukkige kinderen en ouders.

Ik help je graag! Neem contact met mij op en we gaan samen aan de slag!

Klein kijkje in de vele sociaal emotionele lessen afgestemd op jouw groep.
Dit doe ik op mijn intuïtie en vooral mee voelen wat de groep nodig heeft.

  • De groepsopstelling doe ik met Poppetjes en verschillende materialen.
  • Thema’s die aan bod komen via verhalen, prentenboeken en kunstzinnige vorming zijn; 
  1. dat je helemaal goed bent zoals je bent;
  2. dat dankbaar zijn en complimenten geven je gelukkig maakt;
  3. dat je fouten mag maken;
  4. dat iedereen talenten heeft en hoe je die kunt ontdekken;
  5. dat het onmogelijk is dat iedereen je aardig vindt.

Lev in de klas vindt dat de levenslessen een plek mogen krijgen in jouw onderwijs. Kinderen leren op deze manier het beste uit zichzelf te halen, wat een belangrijke basis is voor geluk en om tot leren te komen vanuit intrinsieke motivatie. Kinderen werken aan hun persoonlijke ontwikkeling en ontdekken hun eigen invloed op geluk. Zo wordt er gewerkt aan een positief zelfbeeld, waardoor kinderen liefdevoller met zichzelf en anderen omgaan.

“Onderzoek laat zien dat kinderen na de lessen een positiever zelfbeeld en een sterk verbeterde sociale omgang hebben.”         

Wat kan Lev voor jou betekenen?

Gaat het geluk van jouw groep je boven alles? Dan heb jij zeker het Lev om dit geweldige Traject aan te gaan! Graag maak ik kennis met je en bespreken we samen waar jij tegenaan loopt. Vervolgens maken we een plan om de balans te herstellen in je groep.

Neem gerust contact met mij op!

Van gelukkige leraren leer je de mooiste dingen

(Loesje)